Børge Ousland

Mandag 24. oktober 2011 fikk jeg endelig møte mitt største forbilde. Børge Ousland. Han var i Bodø for å holde foredrag og jeg hadde så klart skaffet meg en plass på det. Foredraget heter «Polarnetter» og er et sammendrag av de største ekspidisjonene han har vært på. De er det ikke mangel på. Mannen er helt rå!  Han gjør ting jeg ikke en gang kan forestille meg, og gir alltid alt.

 

Det er kanskje rart, men noen ganger når man møter en man ser veldig opp til, eller en kjendis, blir man gjerne litt stjerneblind. Det har hendt et par ganger at jeg glemmer hva jeg skal si eller mister meg selv litt. Men når man møter Børge derimot, en jordnær fyr, var det ingen hysteriske rykninger. Jeg fikk inntrykk av at dette var en seriøs og erfaren mann, og fokuset lå på det han hadde å formidle. Dette er jo en mann som tar rommet, men ikke på en arrogant eller sjefete måte. Han virker nesten helt vanlig. Men så kommer fortellingene, bildene og videosnuttene fra disse gærne ekspidisjonene han har vært på. Det er helt utrolig at noen som helst er i stand til å gjennomføre sånne utfordringer, men han gjør det.

Inntrykket av Ousland forandret seg veldig etter å ha sett han i egen person og hørt hva han hadde å si i stedet for å lese det i bøker og blad. Jeg trodde han skulle være litt høy på seg selv og kanskje fortelle om rå sjangser på tross av vær og føre. Og selv om noe av det han har gjort kan virke som galskap for noen er det ingen tvil om at det er nøye planlagt og gjennomført. Ikke sånne villbassturer altså.

Les mer på hjemmesiden hans.

Ousland.no

Dette innlegget ble publisert i Usortert. Bokmerk permalenken.

Ka du si?

