Vatnlia

I høst har jeg jobbet som fritidsleder på Vatnlia leirskole. Jeg er ansatt gjennom leirstedet og har ansvar for fritidsaktiviteter på ettermiddagstid. Bodø naturskole leier Vatnlia leirsted til sine opplegg og har alt av undervisning som foregår i løpet av den uken elevene er her.

Leirstedet ligger et stykke fra Tverlandet utenfor Bodø og er ikke lett tilgjengelig hvis man ikke har bil. Det hadde ikke jeg da jeg bestemte meg for å begynne her, så jeg fant ut at det var mest praktisk å bo nært. Leiligheten min ligger i selve leiren og er en del av Speiderhuset. Det er koselig, passe stort og midt i et fint turområde. Sjunkhatten nasjonalpark er bare 1-2 km fra huset og her er det fine fjellturer og skogsløyper.

 

Dagene mine består av frokostservering, så har jeg fri på dagen før det er fullt kjør med aktiviteter og moro på kvelden. Det kan være krevende med 40- 50 elever i gangen, men det er også veldig gøy. Alle klassene er forskjellig men felles for hele gjengen er at de er gira og har forventninger om en super uke. Da blir det som regel veldig bra!

En av hovedaktivitetene jeg styrer her er pil og bueskyting. Her hadde jeg null erfaring før jeg kom hit, men nå sitter teknikken. Jeg har også underholdningskvelder med quiz og leker. Hele opplegget er egentlig som et langt friminutt og jeg liker det!

En av de fineste turene her oppe på Vatnlia er Steigtind. Løypa går rett utenfor døren min og det tar ca 1-2 timer å nå toppen. Har ikke turt meg opp på selve tinden, den er bratt og ser skummel ut, men jeg nyter gjerne synet av den fra lille Steigtind. Heggmotind er også en fin liten dagstur. Det er dessuten ypperlig med en padletur på Vatnvatnet. Det er veldig tilgjengelig natur her og man kan egentlig bare gå ut av stien hvis man føler for det uten problemer med å finne hjem igjen.

Det er jo såklart litt usosialt å bo langt inni skogen til tider, men det er greit i en kort periode. Høsten har vært helt nydelig her oppe og jeg har vært på tur nesten hver dag. Det er ikke mange jobber som gir den friheten. Det skal sies at når det er bekmørkt, tåke og dyr som lusker rundt huset hender det jeg skulle ønske jeg hadde bosatt meg litt mer sentralt. men det er på en måte en liten utfordring. Prøve noe nytt, ut av komfortsonen og det vanlige livet (hvis det finnes da..) Fordelen med å bo i mørket er at stjernehimmeln og måneskinn blir klarere og sterkere og det er alltid frisk luft. Til og med i pøsregn og villvær er Vatnlia et nydelig sted.

Siste dag på fredag.. Kommer til å savne livet i Speiderhuset.

Dette innlegget ble publisert i Usortert. Bokmerk permalenken.

Ka du si?

