Museumsrunde og utforsking av byen!

Fri på en mandag er i utgangspunktet nok for å ha en herlig start på uken. Men jeg er ute på oppdrag for å slippe unna «new kid in town» stempelet og dro derfor på oppdagelsesferd i Tromsø sentrum. Gjennom jobben får jeg gratis inngang på Tromsø musem og tenkte det var et fint sted å starte. Lære litt historie før jeg kaster meg ut i livet som Tromsøværing. Det er dessuten en fordel å vite litt om stedet, geografi og dyreliv spesiellt, når jeg skal være guide.

Jeg prøvde meg blandt annet på en utstilling fra den samiske kulturen. Her var det veldig mye spennende og lærerikt. Alt for mye til å huske etter et besøk så jeg må nok friske opp kunnskapen litt etterhvert. Jeg ble dessuten distrahert av utstoppede isbjørner og andre ting som egentlig ikke har så mye med Tromsø å gjøre.. Litt polarhistorie må jeg vel få unne meg på en fridag!

Noe av det som sitter igjen etter besøket på den samiske utstillingen var dette skiltet. Det viser litt om holdningene ovenfor samer og samisk kultur. Det var flere eksempler på dårlig behandling opp i gjennom historien. Det er lite hyggelig, men så er det viktig å fortelle ting som de er.  (bildet er litt dårlig, men det er altså skutt over det samiske stedsnavnet..!)

Så var det byrunde. Litt shopping og masse kaffe. De har Jordbærpikene i Tromsø, og det liker jeg veldig godt. Ellers har jeg kjørt meg bort titalls av ganger og sett mange bakgater og smug. Men det er da også noe? Kan til tross for utallige enveiskjørte gater slå fast at Tromsø er en bra by.

Ellers er det fortsatt regnvær, iblandet litt sludd. Langtidsvarslet kan endelig vise etterlengtet snø om en ukes tid, Lykke!

Tromsø museum- Universitet i Tromsø – Verdt et besøk.

Dette innlegget ble publisert i Usortert. Bokmerk permalenken.

Ka du si?

