Studiestart- Norsk naturguide

Endelig var dagen kommet! En stund har det vært usikkerhet om naturguide studiet jeg har søkt skuulle bli realitet. Noen dager før skolestart kom beskjeden, vi kjører i gang! Siden da har jeg hatt sommerfugler, pakket sekken fire ganger bare for å være på den sikre siden om at alt var med (og ikke minst for å omplassere så alt fikk plass).

Og så.. første skoledag.. Dette er et samlingsbasert studie beregnet på folk med noe erfaring innen guiding og friluftsliv, og med mulighet for å jobbe ved siden. Altså er det en bred aldersgruppe og folk med mye forskjellige og spennende erfaringer. Og meg. Jeg følte meg plutselig som 10 år gamle Maja igjen, med fletter og nytt penal i sekken klar for noe nytt da vi parkerte ved Magic Mountain Lodge.

Første samling ble satt til Lyngen. Steindalsbreen og brekurs. Litt av en start! Siden alt er nytt med studiet har det vært vanskelig å se for meg hvordan det kom til å bli, opplegget og hva vi egentlig går gjennom under samlingene.

stein42

Det har vært en uke med mye fokus på sikkerthet, opplevelse og veivalg. Vi har hatt brekurs med alt som hører til, men hele tiden blitt bevisstgjort på hvorfor vi gjør som vi gjør, helt til det sitter i fingrene.

Våre veiledere på denne samlingen er begge tindeveiledere og har peiling for å si det sånn. Ikke bare på det tekniske, metoder og sikkerhet, men også med et fokus på gruppedynamikk og samarbeid. Det er rom for å uttrykke seg selv, kjenne hvor grensene går og flytte dem, hvis det er noe man ønsker selv.

På kveldene etter våte og kalde dager på breen har vi samles rundt bålet for å oppsummere, diskutere og komme med innspill til alt vi har gjort. Det er litt av et klasserom å ha!

Jeg gleder meg til det som kommer, og ikke minst til flere turer med en herlig gjeng!

Repotasje fra NRK ligger her:

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-nordnytt#t=7m25s

Dette innlegget ble publisert i Usortert. Bokmerk permalenken.

Ka du si?

