Mindfulness

imagesSom student og fulltidsansatt guide møter jeg mange mennesker, mange oppgaver som må løses raskt og smart, og det byr på mange utfordringer. Stort sett har jeg glede av det. Det gir meg mye. Og jeg føler at jeg får utviklet meg selv og vokser som person for hver løsning på en utfordring og hvert møte med det nye.

Men enkelte ganger hoper det seg opp. Jeg er en person som trenger tid til å fordøye inntrykk, som trenger ro for å lade opp til action og balanse mellom kropp og sinn. Så hva gjør man da, hvis hodet blir overaktivt og kroppen ikke henger med? Eller omvendt? Er du av typen som pusher på til det jevner seg ut igjen, eller trenger du også å få samlet deg og hente deg inn før det braker løs igjen med nye opplevelser?

Tree of Half LifeDet hender det blir for mye for meg. Det er ingen åpenlyse problem i livet å sette fingeren på. Jeg velger jo selv hva jeg tar inn i livet mitt og hva jeg holder utenfor. Men når magefølelsen gir beskjed om noe, og du ikke vet hva, så er det på tide å kjenne etter. Ta deg selv ut av situasjonen, eller ta situasjonen ut av livet ditt. Og huske at det er nå du er tilstede. Ikke der du var i går eller for et år siden, og ikke dit du skal videre om en uke eller en måned. Det er her og nå. Det er alt vi har. Det som har vært er forbi, og det som kommer vil alltid være uvisst. Så da må man finne trygghet i det øyeblikket man befinner seg i. Og noen ganger er man ikke der. Når sløret legger seg over meg og jeg ikke ser løvet som faller fra trærne rundt meg, eller glemmer avtaler og dager, eller går rundt med en «burde» tanke, da er det på tide å vende tilbake til NÅ.

Mindfulness handler om å dreie bevisstheten til der du er. Om å enten se og fokusere bevisst på det som er forran eller rundt deg. Eller i deg. Lukke øynene, avspenne og trekke pusten. Puste dypt og fokusere på akkurat det.

img_28371.jpgNå er ikke jeg så dypt inne i dette enda, men jeg har nytte av det lille jeg har lært meg så langt. Det gjør noe med deg som menneske å kunne noen triks som bringer deg dit du vil. Og at man ikke bare svever rundt og ikke får med seg det som er der du befinner deg. Plant bena trygt i bakken og forbered deg på en mer våken tilstedeværelse.

soap-bubbles on nature backgroundYoutube finner du enkle beskrivelser om hva det er du skal fokusere på, og et godt sted å begynne.

 

 

Gallery | Dette innlegget ble publisert i Usortert. Bokmerk permalenken.

Ka du si?

